Digitalt underlag
Ett bra digitalt underlag från dig är ofta avgörande för hur kvaliten på slutprodukten blir. Nedan kan du ladda ner instruktioner för hur vi vill ha ditt digitala underlag.

Digitalt underlag

 

Tips för designers

 

Innan du påbörjar din design

För att skapa en lyckad design som tilltalar din målgrupp, ställ dig först följande frågor: Vem är målgruppen? Vilken typ av event är det? Vad vill du uttrycka med din design och vad är dina mål med evenemanget?

 

Bilder

En bitmap-bild (exempelvis Adobe Photoshop) består av bildpunkter som innehåller viss färginformation. Det är alltid kvaliteten på det ursprungliga fotot som avgör kvaliteten på slutresultatet. Alla brister blir mer synlig när du förstorar ett fotografi. För bästa utskriftskvalitet, se till att:
• Använda den högsta bildkvaliteten du kan få tag på
• Skanna bilden med rätt mängd information (Mb), till exempel: Network 4×3: 150 Mb Zap 88: 60 Mb Stage 3×2: 125 Mb.
• Riktlinje: 100 dpi, skala 1:1

Några saker att tänka på

Det är viktigt att få dina besökare att känna sig bekväma. Här är några riktlinjer att tänka på.
• Planera händelsen väl och se till att bjuda in rätt målgrupp för ditt event.
• Försök att förstå din målgrupp. Ta reda på deras önskemål och behov. Få dem att känna sig viktiga och låt dem veta att du kommer att stå fast vid dina löften.
• Håll ditt budskap enkelt. Mycket få människor tar sig tid att läsa en lång text. Låta bara besökarna veta varför de ska komma ihåg dig och vad som skiljer dig från dina konkurrenter.
• Giveaways kan vara bra för att skapa uppmärksamhet. Men se till att de är av intresse för din målgrupp och sänder rätt budskap. Undvik att skapa onödigt miljöavfall. Till exempel är ett USB-minne med information mer användbar och mindre sannolikt att kastas än en företags-DVD.
• Se till att din personal är väl motiverade att göra ett bra jobb i montern.

Vektorgrafik

Vektorgrafik (exempelvis Adobe Illustrator) består av punkter, linjer och kurvor. Grafiken bygger på matematiska beräkningar och de program som skapar dem sparar instruktioner för hur bilden ska ritas. Eftersom datorn har en beskrivning av vad bilden ska se ut, kan det ritas i valfri storlek utan att förlora kvalitet. Kort sagt kan vektorgrafik förstoras i det oändliga utan att tappa upplösning. För bästa tryckresultat är din logotyp vektoriserad och konverterar därmed all text till kurvor.

Använd konceptet ”3 B’s & 3 C’s”™

”3 B’s & 3 C’s” är ett kraftfullt koncept för att på ett framgångsrikt sätt kombinera din designbehov med Maxibits produktsortiment. Vilka produkter är smartast att använda ihop med vilka budskap?

C1 Core Values
C2 Company Colours
C3 Campaign Message
B1 Back drops
B2 Building blocks
B3 Banner stands and similar

 

”Core Values” är ofta ett imageskapande budskap som ska leva länge och slås upp stort. Det säger vad ditt företag står för och passar oftast bäst på en stor fondvägg (”Back drops”). Lämpliga produkter kan vara Stage, Scene, Max eller Network. Anpassa layouten så att du kan återanvända dem över många event.

”Company Colours” är förstås dina företagsfärger. Dessa är också långlivade och bör kunna användas återkommande i din eventkallender beroende på vad det är för typ av event och kan med fördel användas för att skapa former och djup (”Building blocks”) åt din monter. Det kan röra sig om torn, bryggor, hängande cirklar osv. Lämpliga produkter kan exempelvis vara Stage, LaunchPack eller Network.

”Campaign Message” är det du ska sälja; ditt lanseringsbudskap eller din kampanj. Detta är ofta ett kortlivat budskap som förändras ofta. Tänk därför på att dessa bör kunna bytas ut enkelt beroende på målgrupp, produktområde, kampanj osv så att din monter kan användas för många event även om kampanjen byts ut. Lämpliga produkter kan vara Scene UltraLight, Zap D2 & D3, Solo, Scene och LaunchPack.

Håll det enkelt och rent. Oftas gäller regeln: ”Less is More”. Ditt huvudbudskap är ofta inte mer än 5 ord. Slå upp dom stort och högt upp. Undvik att lägga in budskap i knähöjd. Klarar din design ”gamla tanten-testet”: räcker ett snabbt ögonkast från håll med svaga ögon för att tala om vem som ställer ut och vad huvudbudskapet är?

Lycka till!